Voor veel klussen aan de auto moet een wiel eraf of moet je onder de auto zijn. Daarom moet je in de werkplaats de mogelijkheid hebben te auto omhoog te tillen. Wie verwend is met voldoende ruimte en geld kiest mogelijk voor een brug, maar voor de meesten onder ons zal dit een droom blijven. Daarom moet je een krik hebben. De meeste auto’s hebben vanaf fabriek een eenvoudige krik voor noodgevallen, maar hiermee te werken is niet bepaald plezierig – ik adviseer daarom de koop van een fatsoenlijke garagekrik. De volgende criteria moeten daarbij in acht genomen worden:
- Toegestaan gewicht. Hoe zwaarder de te tillen auto, hoe hoger deze uiteraard moet zijn. Ik zou voor minimal 2 ton capaciteit gaan.
- Minimale hoogte. Met name met verlaagde auto’s moet deze niet te hoog zijn, anders past de krik niet. Ik zou proberen een krik met ong. 80mm minimum hoogte te vinden.
- Maximale tilhoogte. Deze moet voldoende zijn om assteunen onder de auto te kunnen zetten.
Koop de beste krik die je kunt betalen, anders is de kans aanwezig dat je straks twee keer geld moet uitgeven. Vergeet de goedkope 10kg zware krikken van de bouwmarkt die je ook weleens bij de Aldi of Lidl tegenkomt. De minimale hoogte is te hoog, de maximale hoogte te laag.
Ik heb deze “extra-lage” merkloze krik van HBM gekocht. Dit twee-ton model heeft twee zuigers, weegt meer dan 30kg en het handvat is voorzien van rubber (om beschadigingen aan de auto te voorkomen). Hij doet het tot nu toe prima, en het is me zelfs gelukt hem weer bij te vullen nadat mijn zoon per ongeluk olie eruit heeft laten lopen.