Ondanks dat all-season banden steeds beter worden en wij over het algemeen met milde winters te maken hebben, is het vaak toch zinvol om zowel zomer- als winterbanden te hebben, zeker als je bijv. op wintersport gaat. In het beste geval heb je aparte velgensets voor allebei, wat met nieuwe velgen vrij duur is – maar voor gangbare auto’s zijn tweedehands vaak velgen of complete sets met banden goedkoop te krijgen. Mijn E39 heb ik met zomerbanden op de correcte style 50 velgen en winterbanden op style 48 velgen gekocht – waardoor ik de bandenwissel zelf kan doen. Daarom heb ik het benodigde gereedschap aangeschaft. Je hebt minimaal het volgende nodig:
- Een fatsoenlijke krik. Koop de beste die je kunt betalen. De lichte €30 krikken van Aldi en Lidl zijn troep.
- Een 1/2″ “breaker bar” (wringijzer) voor het losmaken van de wielbouten – zo lang mogelijk, de mijne is 60cm lang.
- Een 1/2″ momentsleutel met het juiste bereik (ong. 120Nm).
- De juiste dop (in mijn geval 17mm).
- Zuurvrij vet voor het invetten van de centreerring. Niet de naaf zelf invetten.
- Een draadborstel voor het schoonmaken van de naaf, zodat het wiel over een halfjaar er makkelijk weer vanaf gaat.
- In het beste geval een 1/2″ slagmoersleutel met voldoende koppel. Maar de goede kosten geld, de goedkope zijn geldverspilling. Ik heb daarom een adapter van hex naar 1/2″ gekocht die ik met mijn slagschroevendraaier gebruik. Deze is krachtig genoeg om de wielbouten na het losmaken eruit te draaien, en ze zover weer erin te draaien dat je met de momentsleutel verder kunt.
- Handschoenen.
Als je op de nodige veiligheidsmaatregelen let, zoals uitleg waar je mag staan en wat je mag aanraken, is de bandenwissel een goede kans om de kinderen erbij te betrekken. Hier doet mijn toen drie jaar oude zoon een poging de auto omhoog te krikken (nu is hij vijf en krijgt hij het voor elkaar):
Mijn dochter bij het verwijderen van de wielbouten. Vergeet niet het wiel vast te houden bij het verwijderen van de laatste bout.
Als je kinderen kunnen schrijven, dan kunnen ze de banden met de positie op de auto markeren. Ook kunnen ze helpen bij het schoonmaken van de velgen voor de opslag. Vergeet niet de bandenspanning te controleren en na 50km tot 100km rijden nogmaals de bouten met de momentsleutel vast te trekken.